Når turen igjen gikk til Italia, var det naturlig å kjøre innom Storm Aircraft for å kjøpe med noen deler til YLK’en. Overraskelsen var stor da jeg kom til Sabaudia og kunne se at det ikke lenger var noe flyfabrikk i lokalene jeg hadde besøkt tre år tidligere.
Det hyggelige ekteparet som driver hotellet hvor vi bodde, Albergo Al Canto delle Sirene (kan anbefales) i Terrachina ville hjelpe til og gjøre noen undersøkelser. Han tidligere lege/kirurg som hadde vært i det Italienske flyvåpenet, og hun tidligere flyværtinne i Alitalia. De kunne etter hvert opplyse at Storm Aircraft hadde gått konkurs, men fått noen opplysninger om et firma i Latina en times kjøring nordover som kanskje kunne ha noen deler. De gjorde en avtale om at vi skulle komme på besøk kl 17.00 senere på dagen. Når vi ankom stedet og hilste på innhehaveren Ing. Manlio D’Onofrio var det et gledelig syn som møtte oss. Her var det bla. nye Storm’er under oppbygging. En 300 RG, og en ny «lokal» utgave, en fireseter med en supercharged Subaru på 235hk. Manlio hadde av alle ting også jobbet en periode i Nato på Kolsås som elektroingeniør.
Dette er egentlig et elektronikk firma med base i Aprilia som har denne fabrikken hvor de bygger fly på bestilling. De kan også levere kit av Storm 280 – 300 osv. (Se: Flyzone SrL ) Noen av de som jobber her hadde tidligere jobbet på Storm Aircraft. Det var ikke dyre flotte lokaler eller noen stor produksjon, men alt tydet på et godt håndtverk.
De har også utviklet en forbedret Ivoprop-hub med sterkere motor og microchip constant speed governor. Wireless Bluetoot Intercom og Headset. Dette er et firma jeg skal besøke flere ganger. Nedenfor følger noen bilder.
Jeg fikk kjøpt en ny neselegg til YLK’en, så dette ble et vellykket besøk.
Og når man først er i Italia, er det hyggelig å kunne møte Lederen av Mikroflyseksjonen i den idylliske byen Civezza.
Legg igjen en kommentar