Hans Petter Fure (nr. 3 fra høyre) ledet stiftelsesmøtet i Bråthens hangar.

Stiftelsesmøtet var lørdag den 16. oktober 2010, og Hans Peter Fure var møteleder og foresto det formelle blant de fremmøtte. Tidligere på dagen hadde det vært Fly-In, og et 30 talls fly besøkte Kjeller denne dagen. Over hundre personer var innom hangaren til Dag Bråthen, men fordi dagene har blitt korte, og møtet først begynte klokken 16, så hadde de aller fleste reist når møtet ble satt. Likevel sa mange at de ville være med i denne klubben, noe som har blitt bekreftet av en rekke telefoner til lederen etter stiftelsen. Målet for klubben er å samle et godt flymiljø av både mikroflygere og motorflygere på dette historiske stedet. Her skal vi ha det hyggelig, med mye flyprat, gode tips og inspirere hverandre til fine turer. Mange motoflygere er interessert i å ta mikroflybevis, og da vil dette være en godt plassert klubb for de som holder til i Norges største småflymiljø på Kjeller. Fordi det koster ganske mye å ha fly på Kjeller, og fordi en ønsker mange aktive medlemmer pluss at klubben også trenger støttemedlemmer, så er medlemskontingenten satt meget lavt, til 100 kroner.