Denne høsten, fra september og fram til begynnelsen av desember, avholder vi teorikurs for mikroflygere hver onsdag kveld mellom klokken 17 og 21, med 8 selvstendige moduler (fag) i Oslo Flyklubbs lokaler på Kjeller flyplass.

Et modulbasert kurs betyr at du kan ta teorien ved å hoppe inn i kurs-rekken når som helst i løpet av høsten. Har du en travel hverdag så tar du de modulene som passer din egen reisevirksomhet. De modulene du ikke får deltatt på til høsten tar du da i neste runde, dvs. på våren eller ved ekstra oppsatte moduler dersom det er minst 4 deltagere.

Det beste er å ta modulene etter hverandre slik de er satt opp, for de har en logisk rekkefølge som bygger på hverandres innhold. Eksamen avholdes på faste dager kl. 17 en uke etter hver avsluttet modul, og neste fag påbegynnes da mellom kl. 17:30 og 18 den kvelden. Deltagerne får hjemmeoppgaver i hvert fag å trene på i ukedagene mellom kurskveldene. Dersom du ikke kan komme en eller flere kurskvelder, så arrangerer vi ekstra undervisning eller veileder vi for selvstudium etter behov. Kan du ikke stille til eksamen kl 17 en kveld, så kan du etter forhåndsavtale med Tom K ta denne eksamen på en av de påfølgende eksamensdatoene. Se nedenfor.

H15_kurset

Kjøreplanen for teorikurset H16 (Instruktør i parentes):

07.09 Lover og Bestemmelser – Bok #5 og egenprodusert handout – (Kai/Roger)
14.09 Bestemmelser og Mikroflyhåndboka – Hentes på web – (Kai)
21.09 Motor og Propell – Egenprodusert – (Stein)
28.09 Meteorologi – Bok #3 – (Ove Harald)
12.10 Meteorologi – Bok #3 – (Ove Harald)
19.10 Aerodynamikk – Bok #1 – (Roger/Petter)
26.10 Aerodynamikk – Bok #1  (Roger/Petter)
02.11 Navigasjon – Bok #4  (Roger)
09.11 Navigasjon – Bok #4  (Stein)
16.11 Instrumenter og Utstyr – Egenprodusert  (Stein)
23.11 Sikkerhet og Airmanship – Bok #9  (Petter)
30.11 Teknisk vedlikehold – Egenprodusert  (Stein)

Dato for ordinære eksamener. Alle kl. 17 på Kjeller:

21.09  Lover og Bestemmelser
28.09  Motor og Propell
19.10  Meteorologi
02.11  Aerodynamikk
16.11  Navigasjon
23.11  Instrumenter og Utstyr
30.11  Sikkerhet og Airmanship
07.12  Teknisk vedlikehold

Eksamen for disse fagene kan også arrangeres på andre eksamensdatoer etter forhåndsavtale med Tom K.

—————————————

De listede bøkene skaffer vi fra Luftfartskolen på Kjeller flyplass, og selger dem til våre elever med rabatterte priser. Hvis du vil kjøpe dem på forhånd, så er det bøkene i PPL serien Nr. 1, 3, 4, 5 og 9, pluss en Jeppesen plotter til Navigasjonen. Kurset koster 4000 kroner pluss bokpakken til ca 2000 kroner. Studenter får 25 % rabatt på kurset. Påmelding kan du gjøre på SMS til:

Petter Gustavsen 990 96 045
Skolesjef, Kjeller Sportsflyklubb

Du kan også begynne med skoleflygingen denne høsten mens du tar teorikurset. Vi har et flott moderne skolefly av typen WT-9 Dynamic, som vi lærer deg å fly på. Timeprisen for å leie flyet er 800 kroner, og det blir et tillegg for instruktøren.

Totalprisen for å få et mikroflybevis vil avhenge av hvor mange flytimer du må ha, men vil komme på mellom 35 og 50 tusen kroner.

Teori-instruktørene:

Tom Kristiansen – 920 45 735 (Daglige avtaler, organisator, eksaminator)

Kai Fegri – 458 66 600 (Lover og Bestemmelser, regelverket, Mikroflyhåndboken)

Ove Harald Blystad – 924 16 200 (Meteorologi)

Stein Matsen – 920 31 743 (Navigasjon, Motor & Propell, Instrumenter & Utstyr, Teknisk vedlikehold)

Petter A Gustavsen – 990 96 045 (Aerodynamikk, Sikkerhet & Airmanship)

Roger Holm – 951 82 594 (Lover & Bestemmelser, Aerodynamikk, MYB*, Flytelefonist*)

*) Ikke obligatoriske tilleggsfag som undervises i eget opplegg:

MYB står for «Menneskelige Ytelse og Begrensninger», og dekkes av bøkene #7 Flymedisin og #8 Flypsykologi. Kurset arrangeres ved alle PPL Flyskolene eller hos oss ved forespørsel.

Flytelefonist tar du som et eget kurs på Luftfartsskolen. Da får du med bok #6 og en CD. Etter bestått kurs skal teorieksamen tas for Luftfartstilsynet, mens praktisk prøve og obligatorisk språkprøve tas med en kontrollant i vår klubb.