I forbindelse med at Luftfartstilsynet og Norges Luftsportsforbund har åpnet for skoleflyging, er det en del smittevernstiltak den enkelt må følge. Det gjør at vi nå også åpner for å medbring passasjer så lenge fartøysjef følger de samme smittevernstiltakene.

Det er derfor viktig at alle som skal fly har satt seg grundig inn i denne informasjonen. Informasjonen finner du HER>> (shorturl.at/bkno3) og den sier noe om hvem som kan skole/fly, hygiene, redusert kontakt og myndighetenes generelle retningslinjer for smittevernstiltak. Les godt igjennom det som står på disse sider, slik at vi alle sørger for en tryggest mulig gjennomføring.

Ut i fra disse retningslinjene har Kjeller Sportsflyklubb laget følgende sjekkliste. Dette må du ha med av smittevern:

1. Håndsprit for desinfeksjon av hender

2. Ansiktsmaske (krav om du må låne headset, ellers frivillig)

3. Eget headset (om du ikke har egen se *1)

4. Hansker (anbefalt til DI)

Sjekkliste for gjennomføring:

1. Ved oppmøte skal både elev/passasjer og instruktør gjennomføre en grundig håndvask. Briefing og debriefing skal helst foregå ved flyet, alternativt unngå at for mange oppholder seg i klubblokalene samtidig.

2. Ved gjennomføring av DI, skal man holde avstand minimum 1 meter og max 15 sec under 1 meter. Det er anbefalt å bruke hansker under DI, ettersom møkk reduserer effekten av håndsprit. Benytt håndsprit når DI er ferdig. (Ved bruk av ansiktsmaske påsett denne før dere setter dere i flyet. )

3. De som låner klubbens headsett er det krav om ansiktsmaske, ellers er maske frivillig.

4. Rengjør cockpit og headset med en engangs rengjøringsservietter før og etter flyturen. (ikke bruk spray eller håndsprit på instrumentene, kun engangs rengjøringsservietter! NB! Ikke bruk alkohol på skjermene!

5. Etter flyturen følges normale smitteverntiltak som avstand og håndvask osv. Vær spesielt oppmerksom ved utfylling av progresjonskort og loggbøker. Leksjonen/turen bør derfor avsluttes ved at elev (passasjer) og instruktør gjennomfører grundig håndvask.

6. Sørg for at du tar med deg alt av søppel/kluter og etterlat fly og hanger i ryddig stand. ———

Bruk av klubbens headset.

*(1 Det anbefales at alle som flyr bruker eget headset. For de som ikke har eget headset kan man låne klubbens, men etter spesielle regler. (Merk det er begrensninger i utleie så sjekk eventuelt i forkant.)

1. Sørg for å rengjøre headsetet godt med rengjøringsservietter før og etter bruk. (sprit ødelegger plasten)

2. Headsettet skal ha liten plastikkpose beskyttelse foran mic.

3. Før man tar på headset skal man benytte ansiktsmaske for å beskytte mot ev smittefare.

4. Virusets levetid er ca 48 timer, vi lager derfor en kvitteringsliste for utlån hvor man fyller inn dato og klokkeslett for bruk. Det gjør at vi kan rullere på bruk av headsettene slik at man venter minimum 48 timer før et headset gjenbrukes. Dette er som et ekstra sikkerhetstiltak for de som må låne headset. (Klubben har 4 headset som brukes til utlån under disse forutsetninger, hver har sin egen kvitteringsliste og er nummerert)

5. Headset legges på fast plass i skapet etter bruk. (Headset og liste er nummerert med samme nummer) NB! Lån av headset skjer under eget ansvar. (Husk du kan sjekke MyWebLogg hvem og når flyene har vært i bruk, kan gi en antydning om bruk av headset)

Det er hver enkelt sitt ansvar å sette seg godt inn i retningslinjene og sørge for at disse blir fulgt. La oss hjelpe hverandre så vi unngår å måtte gå tilbake til slik det har hvert. Fartøysjef må sørge for en god briefing av passasjer.

God tur og lykke til!