Klubben har behandlet pålegg og anbefalinger fra myndighetene samt informasjon som er kommet fra NIF og NLF, og innfører følgende rutiner for klubbens aktivitet som følge av koronasituasjonen:

1. Det vil inntil videre ikke bli gjennomført fellesaktiviteter eller klubbkvelder.

2. Klubbens fly kan benyttes forutsatt at du følger Folkehelseinstituttets anbefalinger og er nøye med hygiene (vask alle berøringspunkter og hendene godt før og etter flyging). Til dette kan såpe og vann benyttes, alternativ Ajax rengjøring på spruteflaske.

NB! Husk å sjekke NOTAM før flyging. Det kreves fortsatt PPR for alle VFR-flygninger. Du finner informasjon om hvordan du søker om PPR, i NOTAM for Norway FIR.

3. Fly skal desinfiseres etter bruk. Luftfartstilsynet har, på bakgrunn av anbefalinger fra EASA, utarbeidet en guide til hvordan dette skal gjøres. Guiden finner du her: https://luftfartstilsynet.no/allmenfly-og-luftsport/good-aviation-practice/desinfisering-av-smafly/.

4. Klubbens headset skal ikke benyttes.

5. Det vil ikke bli utført skoling, PFT, skolesjekker o.l i denne perioden FHI anbefaler opptil min 2 meters avstand mellom personer.

6. Opphold i klubbhytta skal begrenses til et minimum. Klubbhytta skal kun brukes minimalt.

7. Dersom du, eller noen i husstanden din, er i karantene eller isolasjon, eller har symptomer på sykdom, skal du ikke benytte flyene eller gå inn i klubbhytta.

8. Følg ellers myndighetenes råd om hygiene, avstand til andre osv. Rådene finnes på helsenorge.no

Denne meldingen overstyrer tidligere meldinger fra klubben om redusert virksomhet på grunn av Coronaviruset.

Petter Atle Gustavsen