Hvorfor flyr ikke flere jenter? Totalt i Norges Luftsportforbund’s medlemsmasse er det per 1.1.2011 en kvinneandel på kun 10,83 %. Tallene fordeler seg slik:

Motorfly:           4,32 %

Mikrofly:            2,85 %

Seilfly:               6.65 %

HG og PG:         9.00 %

Ballong:           10.00 %

Modell:              1.00 %

Fallskjerm:      27.98 %

Fallskjermseksjonen er stedet som trekker snittet opp. Mens motor og mikro med sine motordrevne fly, har en overraskende liten andel. Å kunne fly gjennom luften, er både eksotisk og spennende, og siden vi vet at mennesker i alle aldre og av begge kjønn lar seg fascinere seg av dette, er det rart at andelen ikke er høyere.

Har vi et imageproblem? Ser vi noe fra motorflymiljøet i mediene, er det ofte eldre menn i sine veteranfly, eller unge gutter som skal utdanne seg til airline-pilot. Men det er da mye mer.

Når det gjelder flyging generelt er det en hovedregel som gjelder: Gode holdninger! Dette er noe av det beste jenter kan bringe meg seg til miljøet. Sammen med andre egenskaper som struktur, orden og god planlegging, er det ingen tvil om at jentene kan bidra til et mer dynamisk miljø.

For å gjøre noe med ”image”, og bidra til rekruttering av jenter, har vi fått med oss tre svært flotte ambassadører, Adriani, Cecilie og Linda Christine. Det vil komme noen reportasjer i mediene på nyåret. Kjenner du noen jenter som kunne tenke seg å bli medlem? Meld de inn!

God Jul!

Dag  Bråthen

Lurer du på noe? Send spørsmålet til e-post: dag (at) dbsalg.no alternativt dbraa (at) online.no eller ring 95725668

Linda Christine etter en prøvetur i LN-SAI sammen med Odd Jonny